Eleverne i 8.a er superseje! De har lige kvalificeret sig til den nationale finale i Nordisk Matematikkonkurrence.
På grund af corona er det endnu ikke helt afklaret, hvordan finalen vil blive afviklet. Sandsynligvis virtuelt i maj måned.
Nordisk Matematikkonkurrence er en åben konkurrence for 8. klasser i hele landet, som afholdes af Danmarks Matematiklærerforening. Den byder på opgaver, der fokuserer på undersøgelse, kreativ tankegang, systematik samt evnen til at finde mønstre.
Der har været to runder, hvor klassen skulle løse 8 opgaver på 1,5 time, og aflevere ét samlet svarark. Vi har brugt tid på det på to forskellige fagdage.
Særligt den sidste runde var imponerende, for den foregik online. Og det kræver altså en vis disciplin, når 24 mennesker skal blive enige om løsningerne til 8 opgaver indenfor 1,5 time.
Der findes naturligvis ingen klasse, hvor matematiske evner er fordelt ligeligt mellem eleverne. Der er nogle, der regner hurtigere/sikrere end andre. Men jeg har observeret deres arbejde med opgaverne i begge runder, og jeg vil gerne understrege, at klassens succes i denne konkurrence ikke bare skyldes en eller to elever. Det var en samlet indsats.
Billede af opgavesæt fra sidste år. Billederne af klassen er fra en anden sammenhæng. De er fra en fagdag på SMK, kun med klassens billedkunstelever.
Foto: Kim Broström