Skal… skal ikke?… det er spørgsmålet! For i mandags skulle 8.a på historiefagdagen tage stilling til, om Danmark skulle forholde sig neutrale eller ej i 1. verdenskrig. Dilemmaspillet 1914 foregik på Mosede Fort, hvor eleverne efter en kort omvisning på museet skulle tage stilling til følgende dilemmaer:
- Skal Danmark spærre Storebælt med søminer?
- Skal Danmark have et stærkere forsvar?
- Skal regeringen blande sig i handel med de krigsførende lande?
- Skal regeringen kontrollere landets fødevarer?
- Skal regeringen sætte grænser for, hvad pressen må skrive om?
Elevgrupperne gik til opgaven med stor engagement og indlevelse. Sidstnævnte især, fordi der var mulighed for at kunne klæde sig ud i datidens tøj og røre ved museets mange genstande fra perioden. I historieundervisningen arbejdes der i øjeblikket med årsagerne til, forløbet og konsekvenserne af 1. verdenskrig set fra et europæisk perspektiv, så dilemmaspillet 1914 set fra et dansk perspektiv passede som hånd i handske.
Foto: Hasse Bruun Holmdahl