Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Kirkearkitektur og design i 7. klasse

Hvad er en kirkebygningens funktion?

I 7. a og b, katolikker, har eleverne arbejdet med kirkearkitektur og design. Eleverne har set eksempler på kirkekunst og arkitektur, og lært om kirkerummet historie og funktion. Ved selv at skitsere, tegne figurer, skære i pap og spraymale, kom eleverne i nærkontakt med de kristne symboler og der blev åbnet for mange samtaler om, hvad det vil sige at være kirke, og hvorfor man som kristne samles om at fejre gudstjeneste.

Eleverne skulle tænke i æstetik og funktion, vælge materialer og give kirken et navn, måske opkaldt efter en helgen der relatererede til kirkens særlige placering eller funktion.

En gruppe lavede et projekt til en kirke placeret i krigszonen i Syrien, liggende under jorden som et beskyttelsesrum, med lysindfald gennem granathuller i den armerede beton, og med lyskastere rettet mod himlen. En anden gruppe havde designet et multireligiøst rum, som skulle gøre det muligt for alle religioner at holde gudstjeneste i det; et smukt projekt, som også havde tydeliggjort en række forhindringer.

Forløbet sluttede meget passende op til pinse, som er kirkens – den universelle kirkes- fødselsdag, et forløb som har været både sjovt og lærerigt.

Billeder fra arbejdet og fremlæggelser af projekterne. Foto: Kim Broström