Dansk som andetsprog (DSA) på ISJ
Det overordnede mål for de tosprogede elever på ISJ er, at den sproglige udvikling for elevens modersmål – og for dansk – følges ad. Vi ønsker således, at vores tosprogede elever bliver lige dygtige til begge sprog i både skrift og tale. Endvidere ønsker vi, at styrke de tosprogede elever i deres viden om – og forståelse for – egen kultur og rødder.
På ISJ tilrettelægges undervisningen af DSA-læreren i samarbejde med faglæreren. De to lærere beslutter i fællesskab, hvilke emner der skal arbejdes med.
Det er her afgørende, at DSA-undervisningen understøtter det, der skal arbejdes med i klassen.
I DSA etableres forløb, som styrker elevernes faglige niveau; og deres kulturelle bevidsthed.
Med DSA ønsker vi:
- At styrke elevens to sprog: Dansk og modersmål. Dette sker ved at inddrage elevens modersmål, så meget som muligt i undervisningen gennem fx sammenligninger med dansk.
- At eleven bliver bevidst om sproglige ligheder og forskelle imellem dansk og modersmål.
- At arbejde med ord og begreber i en før-faglig fase, således at eleven starter et nyt emne på lige fod med de etnisk danske børn.
- At elevens identitetsfølelse bliver styrket gennem et tæt samarbejde mellem faglærer, DSA- lærer og forældre.