Lige siden oprettelsen af de katolske skoler i Danmark har det været ambitionen at ville tilbyde undervisning i religion på højt niveau; fagligt, oplevelsesmæssigt og religiøst.
Fagformål for faget religion på de katolske skoler
Formålet med undervisningen i religion er at
- eleven opnår forståelse for den religiøse dimensions betydning for livsopfattelsen hos det enkelte menneske og dets forhold til andre
- elevens indsigt i kristendommen vokser – historisk, nutidigt og eksistentielt
elevens tro modnes - eleven opnår forståelse for kirkens betydning for fællesskabet om den kristne tro
- eleven opnår viden om og udvikler respekt for ikke-kristne religioner og livsopfattelser
- undervisningsmiljøet skaber mulighed for religiøs erfaring
- undervisningen foregår i respekt for den enkelte elevs baggrund, stillingtagen og tro/livsanskuelse
- undervisningen skal ses og forstås i sammenhæng med skolens øvrige liv og virke.
De færdigheder som religionsfaget danner og uddanner til er så relevante som aldrig før. I en stadig mere globaliseret verden med mange livs- og menneskesyn bliver det afgørende vigtigt selv at kunne forholde sig kritisk, kompetent og eksistentielt til både egne og andres værdier og livstydninger.
FAKS (Foreningen Af Katolske Skoler i Danmark) tog derfor initiativ til at formulere fagformål og slutmål for religionsfaget. En arbejdsgruppe forestod i 2011 og 2012 arbejdet. Med i processen var religionslærere fra hele landet via 2 seminarer om emnet. Det resulterede i bogen “Religion på de katolske skoler i Danmark. Fagformål og slutmål for faget religion” som udkom januar 2015. På de enkelte skoler har arbejdsgrupper herefter udarbejdet egne trinmål. Vores forelå i trykt udgave januar 2017.
Religion på de katolske skoler i Danmark. Fagformål og slutmål for faget religion.
Bogen kan ses herunder i en bladreversion. Klik på billedet for at få fuld skærm. Klik på Esc for at vende tilbage til hjemmesiden.
Eller se bogen her som pdf-fil.
Religion på Institut Sankt Joseph. Trinmål for faget religion.
Hæftet kan ses herunder i en bladreversion. Klik på billedet for at få fuld skærm. Klik på Esc for at vende tilbage til hjemmesiden.
Eller se hæftet her som pdf-fil.