Med digital dannelse tænker vi koblingen mellem elevens digitale færdigheder og adfærd på nettet, der samlet udgør elevens digitale handlekompetence. Det er en vigtig opgave i samarbejde mellem ISJ og hjemmet at skabe gode rammer for digital læring og dannelse for alle elever på skolen.
Overordnet ønsker vi, at vores elever i løbet af skolegangen opnår:
- At blive rustet til at leve og arbejde i et samfund, hvor man er kritisk, innovativ og undersøgende
- At kunne se muligheder i og med sikkerhed anvende relevante teknologier
- At kunne begå sig trygt, forsvarligt og etisk korrekt ved anvendelse af it og medier
- At kunne begå sig sikkert og trygt på internettet
- Elevkompetencer, der søges erfaret og udviklet i løbet af 1. – 3. klasse:
Elevkompetencer, der søges erfaret og udviklet i løbet af 1. – 3. klasse:
Informationssøgning:
- Er bekendt med at udvælge information fra den kilde læreren stiller til rådighed
- Kan foretage simple søgninger på internettet
- Kan med kildekritik groft skelne mellem forskellige former for information
- Kan beskrive, hvor de har deres informationer fra
- Erfaring med at downloade film, lyd og billeder
Produktion og formidling:
- Har erfaring med forskellige, digitale formidlingsmuligheder
- Har erfaring med at formidle ved hjælp af tekst, tal, tegninger, billeder og lyd
Sikkerhed og adfærd på internettet – herunder sociale medier:
- Kender til begrebet personfølsomme oplysninger
- Sikker brug af adgangskoder mm. til online tjenester
- Kende til grundlæggende regler for kommunikation på nettet herunder net-etik
Samarbejdsværktøjer og online tjenester i skoleregi:
- Har erfaring med udvalgte samarbejdsværktøjer som eks. Google Drev, Google Classroom, SkoleTube
- Har erfaring med at sende beskeder via sin ISJ-mail (Google-konto) samt læse og sende beskeder på Intra
- Kan fortælle om erfaringer med it og medier
- Kan anvende grundlæggende funktioner i ElevIntra
It-kompetencer og mediestøttede læreprocesser:
- Grundlæggende betjening: Logge på, åbne og lukke programmer, hente og gemme, udskrive og lukke computeren korrekt
- Anvende enkle værktøjs- og undervisningsprogrammer
- Kender navnene på PC-arbejdspladsens forskellige enheder: tastatur, mus, skærm osv
- Kende til computerens og internettets historie, udvikling og nuværende muligheder
- Kende til forskellen på betjening af PC og MAC
- Indtage en god arbejdsstilling ved computeren og bruge begge hænder på tastaturet
- Tage enkle forholdsregler vedrørende virus i forbindelse med fremmede filer
- Kunne udskrive dokumenter på skolens printere
Elevkompetencer, der søges erfaret og udviklet i løbet af 4. – 6. klasse:
Informationssøgning:
- Anvende en søgetjeneste og opstille en søgestrategi
- Sammenligne og vurdere søgeresultater
- Udvælge informationer i fremkomne søgeresultater
- Er bekendt med principper i en hypertekst
- Forholde sig til regler om ophavsret til og deling af tekst, billeder, film og musik
Produktion og formidling
- Kan anvende grafik/billeder ved tekstfremstilling
- Har et grundlæggende kendskab til layout
- Kan benytte et tegneprogram, digitalt videokamera samt formaterings- og redigeringsværktøjer
- Er kendt med og kan benytte fagspecifikke digitale læremidler
- Kan anvende et dynamisk geometriprogram og videndele regneark
- Kan udarbejde en præsentation evt. forgrenet med lyd- og tidsstyring
Sikkerhed og adfærd på internettet – herunder sociale medier
- Kende reglerne for elektronisk offentliggørelse/rettigheder
- Kan forholde sig bevidst til konsekvenserne af deres færden på internettet
- Have viden om sine digitale fodspor på internettet
- Kan vurdere konsekvenser af ytringer på internettet
- Have viden om muligheder og faldgruber i forbindelse med kommunikation på internettet
Samarbejdsværktøjer og online tjenester
- Kunne videndele og samarbejde via internettet på diverse sociale platforme
- Eleverne skal have viden om samarbejdsmuligheder på internettet
- Kan sende beskeder via sin ISJ-mail (Google-konto) samt læse og sende beskeder på Intra.
- Benytte Google Drev og Google Classroom – herunder forskellige muligheder for at dele
It-kompetencer og mediestøttede læreprocesser
- Hente og vælge tekst, billede, lyd og video fra internettet med henblik på bearbejdning og produktion
- Bearbejde et produkt med henblik på kommunikation ud fra kendskab til enkelte virkemidler
- Forstå forskellen på og kende de mest almindelige filtyper
Elevkompetencer, der søges erfaret og udviklet i løbet af 7. – 9. klasse:
Informationssøgning og indsamling
- Selvstændigt og sikkert kunne downloade og installere software
- Kan forholde sig kritisk til indholdet og troværdigheden på et websted
- Kende til regler og problemstillinger mht. licenser, ophavsret og kopiering
- Kan målrette informationssøgning samt sortere, udvælge, fortolke og sammenfatte den information, de finder på nettet
- Kan citere og referere korrekt til forskellige kilder
Produktion og formidling
- Kan skabe medieproduktion, hvori der indgår tekst, lyd og billeder (gerne levende billeder og animation)
- Har sikkerhed i kendskabet til og brugen af regneark
- Kan lave undersøgelser, beregninger og ræsonnementer ved hjælp af et dynamisk geometriprogram
Kommunikation, samarbejde og analyse:
- Anvende it- og medieværktøjer til at udgive produkter på internettet
- Kende og anvende regler for elektronisk offentliggørelse
- Kan vurdere konsekvenser af at eksponere forskellige former for ytringer i det offentlige rum
- Er fortrolig med de dynamiske samarbejdsformer og samarbejdsmuligheder, der åbner sig ved anvendelse af it og Web 2.0 i gruppearbejde, projektarbejde o.l.
- Kan vurdere elektronisk offentliggørelse af egne produkter
- Kan vurdere brugen af sociale platforme
Digital kommunikation
- Eleven kan vælge relevante digitale teknologier i forhold til opgave og situation
- Eleven har viden om digitale teknologiers muligheder og faldgruber
- Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab
- Eleven har viden om sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation
God stil på nettet
- Eleverne kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet
- Eleven har viden om kommunikationsetik
Grafik: Kim Broström