Hvordan sikrer man, at eleverne både læser, skriver, lytter og taler på engelsk samt får arbejdet med grammatikken hjemmefra? Der er mange muligheder, og i 8c er der flere teknologier i spil:
Showbie (til at indtale lydfiler, som læreren kan give feedback på)
Quizlet (til at træne ordforråd)
Pit Stops webressourcer (læsning, lytning, tasks, My own Dictionary)
Grammatip (online grammatikopgaver)
Stifinderen (videoanimationer som forklarer grammatikkens regler, og øvelser i forskellig sværhedsgrader)
Elektroniske ordbøger (engelsk-dansk, dansk-engelsk og, for de skrappe, engelsk-engelsk)
Styringsredskabet hedder Google Drev, og her kan læreren planlægge, vejlede og, ikke mindst, give hver enkelt elev feedback. Den stille kommer til orde, og den livlige får ro på, og fokus. Desuden får læreren god indsigt i den enkelte elevs læring.
En ting mangler, og det er det levende ord, samtalen, in real time. Og så selvfølgelig fællesskabet. Det kan i denne tid løses gennem videokonferencer, og her er det kun fantasien, der sætter grænser.
Tegning: Kim Broström