Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Næste indlæg: Forrige indlæg:

Fagformål for religion på de katolske skoler

Bog udgivet med fagformål og slutmål for faget religion

Foreningen af Katolske Skoler i Danmark har udarbejdet en bog, som beskriver undervisningen i religion på de katolske skoler. Bogen, som blev udgivet 2014, betegner en milepæl for faget religion på de katolske skoler i Danmark.

Fra forordet:

Formelt set bruger de katolske skoler folkeskolens “Fælles Mål” som rammesætning for alle skolens fag. Med det nu foreliggende nye fagformål for religionsundervisningen på de katolske skoler gøres der brug af den ret, alle frie grundskoler i Danmark har til selv at formulere mål for en række fag. Indholdsmæssigt handler det grundlæggende om en mere eksistentiel og virkelighedsnær tilgang til faget…

Faget religion betragtes på en katolsk skole som et centralt dannelsesfag præget af høj faglighed, og med det nye fagformål skulle banen gerne være sat til en refleksion og stillingtagen samt ubetinget respekt for den enkelte elevs personlige – og religiøse modning, og uanset elevens religiøse tilhørsforhold.

…Sameksistens religionerne imellem er et dannelsesmæssigt mål for enhver katolsk skole, hvilket naturligvis forudsætter et religionsfagligt miljø, hvor alle oplever sig mødt og anerkendt i arbejdet med fagets store spørgsmål og indholdsområder.

Arbejdet har været ledet af en arbejdsgruppe nedsat af FAKS, Foreningen af Katolske Skoler, som også har udgivet bogen. Hæftet er designet og illustreret af Kim Broström, grafiker og lærer på Institut Sankt Joseph.

Det er håbet at bogen kan vejlede og inspirere til udarbejdelsen af de læreplaner, som nu, med baggrund i bogen, skal udarbejdes for faget på de enkelte, katolske skoler.

Hæftet kan ses herunder i en bladreversion. Klik på billedet for at få fuld skærm. Klik på Esc for at vende tilbage til hjemmesiden.

 

Eller se bogen her som pdf

Læs mere om menneskesynet på de katolske skoler i Identitet og dannelse