Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed
Forrige indlæg:

Skole sætter kreativitet i system

Magasinet Frie Skoler har besøgt ISJ og skiver om projektet "Den kreative trivsel"

Frie Skoler, som er medlemsblad for Frie Skolers Lærerforening har i det seneste nummer en artikel om kreativitet på ISJ. De skriver i indledningen:

“Kælderjam, rytmefest, strikkecafe og karaoke i frikvartererne har øget den generelle trivsel hos eleverne på skolen Institut Sankt Joseph på Østerbro i København. Derfor har skolen sat “Den kreative trivsel”, DKT, i system, så det nu er en del af fagfordelingen. Eleverne er begejstrede og efterspørger endnu mere kreativitet.”

Skoleleder Isabel Let Jensen fortæller blandt andet i artiklen, at ”Målet er generelt at være en mere kreativ levende skole, at styrke kreativiteten og æstetikken på mellemtrinet og i udskolingen, så leg og kreativitet ikke kun er noget, der bor hos de mindste elever. Men også for at styrke trivslen blandt en særlig gruppe, som vi kan se, har behov for det”.

”Man kan slå sig løs i sin fantasi, og så kan man være sammen med nogle andre, end man plejer. Det er sjovt at lave noget med ens hænder, man føler sig gladere, når man laver noget kreativt, og jeg føler også, at jeg lærer bedre, når jeg bruger mine hænder i stedet for bare at snakke og sidde ved computeren «, siger Beate fra 5. klasse, som på eget initiativ iværksatte en undersøgelse for at få flere omlagte uger med plads til kreativitet.

Forsøget med “Den kreative trivsel” startede sidste skoleår, og allerede i år kan skolen se de første effekter på trivslen hos eleverne.

»Særligt blandt de elever, som måske ikke sagde så meget og måske ikke naturligt søgte boldbanerne og de fysiske aktiviteter, kan vi se, at de har haft glæde af de her nye frirum«, fortæller Lotte Winkelskjold.

Den kreative trivsel er blevet tænkt ind i fagfordelingen, og de fire lærere i gruppen bag har fået en time hver ugentligt til at arbejde med kreativitets- og trivselsprojektet. Den tid skal de blandt andet bruge til at udvikle nye tilbud på skolen men ikke mindst inspirere og supervisere kolleger til, hvordan man kan tænke mere kreativitet ind i den almindelige undervisning, fortæller skoleleder Isabel Let Jensen.

»Man kan godt blive lidt træt af de normale uger. Jeg vil gerne have mere kreativitet. Det føles sjovere. Man får også et bedre fællesskab, og man lærer hinanden bedre at kende, slutter Anthon af i artiklen.

Her er bragt uddrag af artiklen fra Frie Skoler 2025/1 skrevet af Mette Søndergaard. Læs hele artiklen på https://magasin.fsl.dk/titles/fslmagasin/14519/publications/122/pages/1