Cirka hver 14. dag har klasserne i udskolingen fagdag, hvor de kan gå i dybten hele dagen, med et enkelt fag. Onsdag den 26. oktober 2016 var alle 8. klasserne, det vil sige a, b og i, samlet i et stort hold, både katolikker og ikke-katolikker til religions-fagdag. Emnet var Religion og kunst.
Hvad sker der hvis man kobler filosofiske begreber til kunst? Det var det vi ville finde ud af. Ved elevernes eftersøgning af begreber i kunsten var det meningen, at eleverne skulle lave kobling mellem det religiøse/filosofiske og det kunstneriske felt, sådan at både begreb og kunst kunne folder sig ud for fortolkning og undersøgelse.
Der er naturligvis ikke noget man gør uden at være klædt på til det, så dagen startede med en gennemgang af nogle af Søren Kierkegaards grundbegreber, og et par analysemodeller til brug på forskellige former for kunst.
Statens Museum for Kunst have været noget bekymret ved udsigten til at få besøg af hele 63 8.klasseselever, som skulle gå rundt i små grupper. Men det havde de selvfølgelig inden grund til. Eleverne opførte sig fuldstændigt eksemplarisk! De koblede filosofiske begreber og kunst i flere timer, og tog opgaven meget seriøst.
Tilbage i skolen blev dagens erfaringer i forenklet form udgivet på en padlet.
Fagdagen blev bestyret af Hyben Schroll og Kim Broström
Foto: Kim Broström