Spring menu over og gå til indholdVend tilbage til forsidenGå til vores guide for tilgængelighed

IT-Trappen på Institut Sankt Joseph

Målsætning og plan for digital dannelse på alle klassetrin

IT-Trappen på Institut Sankt Joseph

IT-Trappen på Institut Sankt Joseph

Med digital dannelse tænker vi koblingen mellem elevens digitale færdigheder og adfærd på nettet. Samlet udgør dette elevens digitale handlekompetence. Det er en vigtig opgave i samarbejde mellem ISJ og hjemmet at skabe gode rammer for digital læring og dannelse for alle elever på skolen. 

Overordnet ønsker vi, at vores elever i løbet af skolegangen opnår:

  • At blive rustet til at leve og arbejde i et samfund, hvor man er kritisk, innovativ og undersøgende
  • At kunne se muligheder i og med sikkerhed anvende relevante teknologier 
  • At kunne begå sig trygt, forsvarligt og etisk korrekt ved anvendelse af it og medier 
  • At kunne begå sig sikkert og trygt på internettet

Elevkompetencer, der søges erfaret og udviklet i løbet af 1. – 3. klasse:

 

Informationssøgning:

  • Er bekendt med at udvælge information fra den kilde læreren stiller til rådighed
  • Kan foretage simple søgninger på internettet
  • Kan med kildekritik groft skelne mellem forskellige former for information
  • Kan beskrive, hvor de har deres informationer fra
  • Erfaring med at downloade film, lyd og billeder

 

Produktion og formidling:

  • Har erfaring med forskellige, digitale formidlingsmuligheder
  • Har erfaring med at formidle ved hjælp af tekst, tal, tegninger, billeder og lyd

 

Sikkerhed og adfærd på internettet – herunder sociale medier:

  • Kender til begrebet personfølsomme oplysninger
  • Sikker brug af adgangskoder mm. til online tjenester
  • Kende til grundlæggende regler for kommunikation på nettet herunder net-etik

 

Samarbejdsværktøjer og online tjenester i skoleregi:

  • Har erfaring med udvalgte samarbejdsværktøjer som eks. Google Drev, Google Classroom, SkoleTube
  • Har erfaring med at sende beskeder via sin ISJ-mail (Google-konto) samt læse og sende beskeder på Intra
  • Kan fortælle om erfaringer med it og medier
  • Kan anvende grundlæggende funktioner i ElevIntra

 

It-kompetencer og mediestøttede læreprocesser:

  • Grundlæggende betjening: Logge på, åbne og lukke programmer, hente og gemme, udskrive og lukke computeren korrekt
  • Anvende enkle værktøjs- og undervisningsprogrammer
  • Kender navnene på PC-arbejdspladsens forskellige enheder: tastatur, mus, skærm osv
  • Kende til computerens og internettets historie, udvikling og nuværende muligheder
  • Kende til forskellen på betjening af PC og MAC
  • Indtage en god arbejdsstilling ved computeren og bruge begge hænder på tastaturet
  • Tage enkle forholdsregler vedrørende virus i forbindelse med fremmede filer
  • Kunne udskrive dokumenter på skolens printere

 

Elevkompetencer, der søges erfaret og udviklet i løbet af 4. – 6. klasse:

 

Informationssøgning:

  • Anvende en søgetjeneste og opstille en søgestrategi
  • Sammenligne og vurdere søgeresultater
  • Udvælge informationer i fremkomne søgeresultater
  • Er bekendt med principper i en hypertekst
  • Forholde sig til regler om ophavsret til og deling af tekst, billeder, film og musik

 

Produktion og formidling

  • Kan anvende grafik/billeder ved tekstfremstilling
  • Har et grundlæggende kendskab til layout
  • Kan benytte et tegneprogram, digitalt videokamera samt formaterings- og redigeringsværktøjer
  • Er kendt med og kan benytte fagspecifikke digitale læremidler
  • Kan anvende et dynamisk geometriprogram og videndele regneark
  • Kan udarbejde en præsentation evt. forgrenet med lyd- og tidsstyring

 

Sikkerhed og adfærd på internettet – herunder sociale medier 

  • Kende reglerne for elektronisk offentliggørelse/rettigheder
  • Kan forholde sig bevidst til konsekvenserne af deres færden på internettet
  • Have viden om sine digitale fodspor på internettet
  • Kan vurdere konsekvenser af ytringer på internettet
  • Have viden om muligheder og faldgruber i forbindelse med kommunikation på internettet

 

Samarbejdsværktøjer og online tjenester

  • Kunne videndele og samarbejde via internettet på diverse sociale platforme
  • Eleverne skal have viden om samarbejdsmuligheder på internettet
  • Kan sende beskeder via sin ISJ-mail (Google-konto) samt læse og sende beskeder på Intra.
  • Benytte Google Drev og Google Classroom – herunder forskellige muligheder for at dele

 

It-kompetencer og mediestøttede læreprocesser

  • Hente og vælge tekst, billede, lyd og video fra internettet med henblik på bearbejdning og produktion 
  • Bearbejde et produkt med henblik på kommunikation ud fra kendskab til enkelte virkemidler
  • Forstå forskellen på og kende de mest almindelige filtyper 

 

Elevkompetencer, der søges erfaret og udviklet i løbet af 7. – 9. klasse:

 

Informationssøgning og indsamling

  • Selvstændigt og sikkert kunne downloade og installere software
  • Kan forholde sig kritisk til indholdet og troværdigheden på et websted
  • Kende til regler og problemstillinger mht. licenser, ophavsret og kopiering
  • Kan målrette informationssøgning samt sortere, udvælge, fortolke og sammenfatte den information, de finder på nettet
  • Kan citere og referere korrekt til forskellige kilder

 

Produktion og formidling

  • Kan skabe medieproduktion, hvori der indgår tekst, lyd og billeder (gerne levende billeder og animation)
  • Har sikkerhed i kendskabet til og brugen af regneark
  • Kan lave undersøgelser, beregninger og ræsonnementer ved hjælp af et dynamisk geometriprogram

 

Kommunikation, samarbejde og analyse:

  • Anvende it- og medieværktøjer til at udgive produkter på internettet 
  • Kende og anvende regler for elektronisk offentliggørelse
  • Kan vurdere konsekvenser af at eksponere forskellige former for ytringer i det offentlige rum
  • Er fortrolig med de dynamiske samarbejdsformer og samarbejdsmuligheder, der åbner sig ved anvendelse af it og Web 2.0 i gruppearbejde, projektarbejde o.l.
  • Kan vurdere elektronisk offentliggørelse af egne produkter
  • Kan vurdere brugen af sociale platforme

 

Digital kommunikation

  • Eleven kan vælge relevante digitale teknologier i forhold til opgave og situation
  • Eleven har viden om digitale teknologiers muligheder og faldgruber
  • Eleven kan diskutere betydningen af digitale kommunikationsteknologier for eget liv og fællesskab 
  • Eleven har viden om sammenhængen mellem digitale teknologier og kommunikation

 

God stil på nettet

  • Eleverne kan diskutere etiske spørgsmål vedrørende kommunikation på internettet
  • Eleven har viden om kommunikationsetik

 

Indhold og ansvarlige for undervisning på de enkelte klassetrin (internt arbejdsredskab:

Fordeling af opgaver/undervisning aftales mellem klassens lærere ved skoleårets start og skrives ind i årsplanen. I nogle tilfælde kan dette ske i samarbejde med biblioteket eller medievejleder.

 

KlasseHovedområderIndhold 
0. kl.Informationssøgning og indsamlingEleverne skal kende til:

  • bibliotekets billedbøger og børnebøger og disses inddeling
  • stregkoder og låneprocedure
Produktion og formidling
  • Eleverne trænes i at tænde og logge ind på skolens computere samt at slukke disse korrekt.
Kommunikation, vidensdeling og samarbejdeEleverne trænes i at:

  • åbne og lukke programmer/genveje på skrivebord
  • benytte Uni-Login til online platforme, herunder Den Første Læsning
1. kl.Digital adfærd 1:

Velkommen til nettet

Fokus på børnenes første omgang med det digitale:

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/1-klasse/

Informationssøgning og indsamlingEleverne skal:

  • kunne kende forskel på faglitteratur og skønlitteratur samt at bruge bibliotekets søgecomputer i Cicero Surf
  • kunne anvende simple søgninger på internettet
  • kunne kopiere et billede fundet i en søgning og indsætte i opgave
  • vide, at der kan komme uønsket information ved en søgning og kunne reagere rationelt 
Produktion og formidlingEleverne skal:

  • kunne skrive en simpel tekst i Word
  • kunne navngive og gemme filer
  • kunne åbne og arbejde videre med filer
  • kende til gode arbejdsstillinger samt have erfaring med brug af 10-fingersystem via Skrivhurtigt.dk
  • kunne lave en illustration i Paint 
  • indsætte illustration/billede i Word-dokument
  • have erfaring med at udskrive et dokument
  • have erfaring med simpel præsentation i Powerpoint
  • have erfaring med at lave et simpelt regnskab i Excel
  • kunne anvende simpel udgave af tegneserieprogrammet Pixton EDU på Skoletube
Kommunikation og samarbejdeEleverne skal:

  • kunne anvende UNI-Login på bl.a Skoletube og andre online skoletjenester
  • anvende digitale undervisningsmaterialer med hjælp fra læreren og andre elever
Hardware og softwareEleverne skal:

  • kunne kende forskel på hardware og software
    De skal vide, hvad der er en harddisk, skærm osv
  • vide at filer kan gemmes lokalt på computeren, på intranet eller på en ekstern server
  • kende til computerens historie og udvikling
  • kende til internettets historie og udvikling
2. kl.Digital adfærd 2:

Hvem skriver du med?

Fokus på hvordan eleverne skriver på nettet, og hvordan der bliver skrevet til dem: 

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/2-klasse/

Informationssøgning og indsamling Eleverne skal:

  • kunne anvende en simpel billedsøgning og kunne gemme et billede på deres computer
  • arbejde med en søgetjeneste ved at anvende enkelte søgeord
  • vide, at der er regler for, hvad man må kopiere fra internettet (eleverne bør tidligt lære om ophavsret og løbende få uddybet og præciseret denne gennem deres skolegang) 
  • kunne finde og udvælge relevante hjemmesider ved hjælp af simpel søgning 
  • have erfaring med kildekritik gennem lærerstyrede søgninger
  • kunne kende forskel på faglitteratur og skønlitteratur samt at bruge bibliotekets søgecomputer i Cicero Surf
Produktion og formidlingEleverne skal:

  • kunne kopiere og tilpasse elementer f.eks. billeder til brug i tekst eller præsentation
  • arbejde med grundlæggende funktioner i et digitalkamera
  • arbejde med tekst, billeder og tal på computeren
  • anvende begge hænder på tastaturet og dette trænes videre på Skrivhurtigt.dk
  • opnå erfaring med videoredigering og stopmotion.
  • have erfaring med at gemme it- og medieprodukter i en digital portfolio ex. på Skoletube
  • kunne redigere tekst i Word og få større kendskab til layout
  • kende til flere muligheder i udarbejdelsen af præsentationer i Powerpoint, herunder layout, animationer m.m
  • få erfaring med simpelt grafisk layout i Publisher.
  • kunne anvende grundlæggende udgave af Pixton på Skoletube og have erfaring med den avancerede udgave
  • kende til brugen af “mine medier” på Skoletube.
  • opnå yderligere erfaring med grundlæggende funktioner i Excel
Kommunikation og samarbejde Eleverne skal:

  • vide, at man ikke altid skal afgive personlige oplysninger på nettet
  • vide, at alle kan lave en hjemmeside og få den udgivet, så man derfor skal være kritisk overfor indholdet
  • kende grundlæggende regler for kommunikation på ElevIntra
  • gemme og hente filer på en computer og på skolens lokale netværk
  • lære at logge på ElevIntra
  • opnå erfaring med upload og download af filer
  • kunne deres Uni-Login udenad inden juleferien
  • forstå at Uni-Login består af to dele (et bruger-id og en adgangskode)
  • vide, at der er flere former for kommunikation på internettet 
  • stifte bekendtskab med chatrum og netfællesskaber f.eks. i form af klassens egen konference på en elektronisk platform 
  • undersøge og bruge websteder med diskussionsrum, spørgekasser, brevkasser, gruppelog, blog, dagbøger på ElevIntra eller EMU mv 
  • have skærpet opmærksomhed på, hvilke personlige oplysninger, de lægger på nettet 
3. kl.Digital adfærd 3:

Digital identitet

Fokus på den identitet eleverne skaber online gennem deres digitale adfærd: 

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/3-klasse/

Informationssøgning og indsamlingEleverne skal:

  • vide, at der kan være forskellige formål med en hjemmeside
  • arbejde med kildekritik, afsender-modtagerforhold på forskellige hjemmesider
  • kunne lave en strategisk og målrettet søgning ved hjælp at flere søgeord og funktioner på Google
  • bruge digitale databaser, herunder databaser på internettet 
  • anvende decimalklassesystemet på biblioteket
Produktion og formidlingEleverne skal:

  • kunne klippe, kopiere og sætte ind samt anvende funktionerne ”fortryd” og ”vis udskrift”
  • kunne kopiere data fra en fil til en anden
  • kunne indsætte egne billeder i egne tekster
  • anvende de mest almindelige funktioner i et online tegneprogram (Pixlr.com) samt kunne benytte dette program til fotobehandling
  • have erfaring med at bruge en digital lydoptager eksempelvis i forbindelse med udarbejdelse af egen podcast
  • have erfaring med lydredigering med programmet Audacity og kunne ændre på et produkts udtryk ved hjælp af programmets funktioner
  • introduceres til programmer på Google Drevet
  • kunne anvende avanceret udgave af Pixton på Skoletube
  • have erfaring med digital videooptagelse og redigering via Skoletube
  • kende til de mest almindelige filtyper. ex. EXE, DOCX, JPG, PDF osv 
Kommunikation, vidensdeling og samarbejdeEleverne skal:

  • vide, at der er flere former for kommunikation på internettet. F.eks. blog, hjemmeside, chat, netfællesskaber, diskussionsfora osv
  • kende til princippet i en hypertekst (hyperlink)
  • gøres bekendt med ophavsret i forbindelse med lyd, billeder etc. 
  • kunne modtage og afsende en besked via ElevIntra samt deres ISJ-konto
  • eleverne skal indtage en god arbejdsstilling ved computeren og træne videre med Skrivhurtigt.dk
  • arbejde med sikkerhed på nettet og forstå betydningen af en god adgangskode
  • introduceres for og blive fortrolig med at bruge Google Drev og Google Classroom som produktions, samarbejds- og afleveringsplatforme
  • diskutere digitale muligheder i fremtiden og tale om egne erfaringer med kommunikation på nettet
4. kl.Digital adfærd 4:

Digitale fodspor

Fokus på elevernes indsigt i hvad digitale fodspor er, og hvilken betydning de har for elevernes færden på nettet:

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/4-klasse/

Informationssøg-

ning og indsamling

Eleverne skal:

  • kende til opstillingsregler inden for skøn- og faglitteratur
  • selvstændigt kunne anvende Cicero Surf i forbindelse med søgning på bibliotekets søgecomputer og deres egen computer via bibliotekets hjemmeside.
  • forstå regler om ophavsret
Produktion og FormidlingEleverne skal:

  • trænes i at lave venstre -og højrecentrerede dokumenter
  • lave rammer og tekstbokse
  • anvende grafik/billeder ved tekstfremstilling
  • opnå et grundlæggende kendskab til layout
  • anvende et tegneprogram
  • anvende fagspecifikke digitale læremidler
  • anvende et dynamisk geometriprogram

Fagspecifikke digitale læremidler kunne f.eks. være www.danskhistorie.dk www.kristendomskundskab.dk

Programmet GeoGeBra kunne være det dynamiske geometriprogram.

 

5. kl.Digital adfærd 5:

Når du siger noget på nettet

Fokus på digital og social kildekritik samt digitale adfærdsmønstre.

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/5-klasse/

Informations-
søgning og indsamling
Eleverne skal:

  • kunne anvende en søgetjeneste og opstille en søgestrategi
  • sammenligne og vurdere søgeresultater
  • udvælge information i fremkomne søgeresultater
  • forholde sig til regler om ophavsret
  • anvende digitale databaser specielt tilrettelagt for undervisning

Bruge nøgleord og ikke hele sætninger i en søgetjeneste samt opstille en søgestrategi 

Produktion og formidlingEleverne skal:

  • anvende videoredigeringsprogram (ex. iMovie eller på Skoletube) 
  • anvende lydredigeringsværktøjer (ex. Audacity)
  • anvende tegne- og billedbehandlingsprogram (ex. Pixlr Editor)
  • anvende et digitalt videokamera/kamera på mobil og kunne overføre dette til computer eller online server (Skoltetube, Drev etc.)
  • kende reglerne for elektronisk offentliggørelse
  • anvende regneark
6. kl.Digital adfærd 6:

Digitalt samarbejde

Fokus på digitalt samarbejde og online diskussioner.

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/6-klasse/

Informations-

søgning og indsamling

Eleverne skal:

  • kende enkle principper for internettets struktur
  • kunne begrunde deres valg og fravalg af informationer
  • kende til problemstillinger mht. licenser, gratis sider m.m
  • trænes i søgning via Google med hjemmesiden Netpilot.dk
Produktion og formidlingEleverne skal trænes i at:

  • udarbejde en præsentation evt. forgrenet med lyd og tidsstyring
  • hente og vælge tekst, billede, lyd og video fra internettet med henblik på bearbejdning og produktion 
  • bearbejde et produkt med henblik på kommunikation ud fra kendskab til enkelte virkemidler 
7. kl.Digital adfærd 7:

God stil på nettet

Fokus på netetik.

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/7-klasse/

Informations-

søgning og indsamling

Eleverne skal kunne:

  • downloade billeder, lyd og programmer m.m
  • forholde sig kritisk til indholdet og troværdighed af indholdet på et websted
  • arbejde videre med problemstillinger mht. licenser, ophavsret og kopiering
  • arbejde videre med informationssøgning
  • citere og referere korrekt til forskellige kilder

Det er vigtigt, at eleverne kan opstille og begrunde en søgestrategi (anvende de korrekte ord og tegn så man opnår de ønskede informationer mere effektivt) samt sammenligne og vurdere søgeresultater.

Produktion og formidling:Eleverne skal:

  • arbejde videre med medieproduktion, hvori der indgår tekst, lyd og billeder (gerne levende billeder og animation)
  • bygge videre på deres kendskab til regneark
  • arbejde videre med undersøgelser, beregninger og ræsonnementer ved hjælp af et dynamisk geometriprogram 

Programmet GeoGeBra kan bruges som dynamisk geometriprogram.

AnalyseEleverne skal: 

  • lære at analysere og vurdere elektronisk offentliggørelse af egne produkter
  • brugen af sociale platforme såsom Facebook, Twitter m.fl.
Kommunikation og samarbejde:Eleverne skal:

  • anvende it- og medieværktøjer til at udgive produkter på internettet 
  • anvende regler for elektronisk offentliggørelse

It- og medieværktøjer kunne f.eks. være Google Docs, Skoletube, Youtube og Elevintra.

8. kl.Digital adfærd 8:

Digital kommunikation

Fokus på forskellige digitale platformes kommunikative muligheder.

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/8-klasse/

Informations-

søgning og indsamling.

Eleverne bygger videre på: 

  • at målrette informationssøgning samt at sortere, udvælge, fortolke og sammenfatte den information, de finder på nettet
  • at identificere deres eget behov for information
Analyse:Eleverne skal:

  • forholde sig til it- og medieprodukter ud fra kommunikative, æstetiske og etiske overvejelser
  • analysere, vurdere og tage stilling til elektroniske offentliggørelser ud fra kvalitative, æstetiske og etiske overvejelser
Kommunikation og samarbejde:Eleverne skal:

  • vurdere konsekvensen af at eksponere forskellige former for ytringer i det globale offentlige rum, som internettet udgør
  • beherske kontinuerlige, foranderlige og uformelle læringssituationer – med  andre ord udvikle kompetencen ”at lære at lære”
  • blive fortrolige med de samarbejdsformer, samarbejdsmuligheder og den dynamik, der åbner sig ved anvendelse af it og Web 2.0 i gruppearbejde, projektarbejde o.l.
9. kl.Digital adfærd 9:

Digital dannelse

Fokus på digital dannelse, hvor refleksion om egen brug af netmedier er i fokus.

https://digitaldannelse.org/uv-materialer/9-klasse/

Andre materialer:

 

Online materialer og film til brug i hele grundskolen udgivet af Medierådet for Børn og Unge: https://filmcentralen.dk/grundskolen/tema/digital-dannelse

(Kortlink til dette dokument: kortlink.dk/2qfge)

Skolen anbefaler at bruge webbrowseren Brave, da denne tilbyder indbyggede værktøjer til at beskytte brugernes privatliv såsom HTTPS Everywhere (sikrer at forbindelser til websteder er krypterede, hvor det er muligt), blokering af tredjeparts cookies og reklamer på hjemmesider.

 

Unilogin

Her kan ISJ personale ændre elvernes adgangskode til Unilogin.

Hvis du vil checke dit unilogin skal du bruge denne side:

mit.uni-login.dk

Hvis du som lærer vil nulstille en elevs unilogin skal du bruge dette link:

Elevadgang.unilogin.dk